Pengikut

Sabtu, 30 April 2011

Bab Puasa sunat boleh berbuka

عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ
 قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 ذَاتَ يَوْمٍ يَا عَائِشَةُ هَلْ عِنْدَكُمْ شَيْءٌ قَالَتْ
فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عِنْدَنَا شَيْءٌ
 قَالَ فَإِنِّي صَائِمٌ قَالَتْ فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 فَأُهْدِيَتْ لَنَا هَدِيَّةٌ أَوْ جَاءَنَا زَوْرٌ
قَالَتْ فَلَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أُهْدِيَتْ لَنَا هَدِيَّةٌ أَوْ جَاءَنَا زَوْرٌ وَقَدْ خَبَأْتُ لَكَ شَيْئًا
 قَالَ مَا هُوَ قُلْتُ حَيْسٌ قَالَ هَاتِيهِ فَجِئْتُ بِهِ
فَأَكَلَ ثُمَّ قَالَ قَدْ كُنْتُ أَصْبَحْتُ صَائِمًا
Dari 'Aisyah Ummul Mukminin r.a. katanya :
"Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. menanyakan kepada saya:
"Hai Aisyah! Adakah engkau mempunyai sedikit makanan?"
Saya menjawab : "Ya Rasulullah s.a.w! Kita tidak mempunyai makanan
sedikit pun". Lalu beliau berkata : "Sebab itu , aku berpuasa !"
Lalu Rasulullah s.a.w. pergi. Kemudian diberikan orang hadiah
kepada kami atau datang tamu-tamu (membawa makanan)
Setelah itu Rasulullah s.a.w. kembali, saya mengatakan "
"Ya Rasulullah s.a.w.! Kita diberi hadiah atau datang tamu-tamu
(membawa makanan). Dan saya simpan sedikit untuk engkau"
Beliau (s.a.w.) bertanya : "Apakah itu?" Saya menjawab : "Hais"
(makanan yang dibuat daripada campuran kurma, susu kering dan minyak samin)
Beliau berkata : "Bawa kemari ! " Lalu saya bawa dan beliau makan.
Kemudian itu beliau mengatakan : "Sejak pagi aku telah puasa."
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan