Pengikut

Jumaat, 10 Jun 2011

Bab bahagian amil zakat




عَنْ ابْنِ السَّاعِدِيِّ الْمَالِكِيِّ أَنَّهُ قَالَ
 اسْتَعْمَلَنِي عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
 عَلَى الصَّدَقَةِ فَلَمَّا فَرَغْتُ مِنْهَا وَأَدَّيْتُهَا إِلَيْهِ أَمَرَ لِي بِعُمَالَةٍ
 فَقُلْتُ إِنَّمَا عَمِلْتُ لِلَّهِ وَأَجْرِي عَلَى اللَّهِ
فَقَالَ خُذْ مَا أُعْطِيتَ
 فَإِنِّي عَمِلْتُ عَلَى  عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 فَعَمَّلَنِي فَقُلْتُ مِثْلَ قَوْلِكَ
فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 إِذَا أُعْطِيتَ شَيْئًا مِنْ غَيْرِ أَنْ تَسْأَلَ فَكُلْ وَتَصَدَّقْ

Dari Ibnu Sa'id Al Maliki r.a. katanya : "Umar bin Khattab r.a. menugaskan kepada saya mengumpulkan sedekah (zakat) Seletah selesai mengerjakannya dan telah saya serahkan kepada Umar. Dia menyuruh saya supaya menerima wang jasa petugas zakat. lalu saya menjawab : "Saya bekerja kerana Allah dan upah saya dari Allah" Umar berkata : "Ambillah apa yang diberikan kepada engkau, kerana saya pernah bekerja mengumpulkan zakat di masa Rasulullah s.a.w dan beliau memberikan wang jasa kepada saya, lalu saya mengucapkan serupa apa yang engkau ucapkan itu. Rasulullah s.a.w. mengatakan kepada saya: "Apabila engkau diberi sesuatu bukan disebabkan meminta makanlah dan sedekahkanlah!" Hadis sahih riwayat Muslim               

Tiada ulasan:

Catat Ulasan