Pengikut

Khamis, 2 Jun 2011

Bab pemberian kepada yang baru Islam

 
عَنْ أَبِيهِ سَعْدٍ
 أَنَّهُ أَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 رَهْطًا وَأَنَا جَالِسٌ فِيهِمْ قَالَ فَتَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 مِنْهُمْ رَجُلًا لَمْ يُعْطِهِ وَهُوَ أَعْجَبُهُمْ إِلَيَّ فَقُمْتُ
 إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ  فَسَارَرْتُهُ
فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَكَ عَنْ فُلَانٍ
وَاللَّهِ إِنِّي لَأَرَاهُ مُؤْمِنًا قَالَ أَوْ مُسْلِمًا
 فَسَكَتُّ قَلِيلًا  ثُمَّ غَلَبَنِي مَا أَعْلَمُ مِنْهُ
فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَكَ عَنْ فُلَانٍ
 فَوَاللَّهِ إِنِّي لَأَرَاهُ مُؤْمِنًا قَالَ أَوْ مُسْلِمًا
  فَسَكَتُّ قَلِيلًا ثُمَّ غَلَبَنِي مَا أَعْلَمُ مِنْهُ
 فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا لَكَ عَنْ فُلَانٍ
 فَوَاللَّهِ إِنِّي لَأَرَاهُ مُؤْمِنًا قَالَ أَوْ مُسْلِمًا
 قَالَ إِنِّي لَأُعْطِي الرَّجُلَ وَغَيْرُهُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْهُ خَشْيَةَ
 أَنْ يُكَبَّ فِي النَّارِ عَلَى وَجْهِهِ
Dari Sa'id r.a katanya
Rasulullah s.a.w. memberikan sedekah kepada beberapa orang
dan saya duduk bersama mereka. Rasulullah s.a.w.  meninggalkan seorang
lelaki di antaranya sedang beliau tidak memberinya,
orang itu lebih saya kagumi di antara mereka
Lalu saya berdiri mendekati Rasulullah s.a.w. dan membisikkan
kepada beliau, mengatakan :
 "Ya Rasulullah ! Mengapakah si Anu tidak engkau beri?
 Demi Allah , sesungguhnya saya melihatnya seorang yang beriman atau seorang Islam!
Kemudian saya diam sebentar dan sesudah itu perasaan saya didesak
oleh apa yang saya ketahui tentang lelaki itu. Lalu saya mengatakan lagi :
 "Ya Rasulullah ! Mengapakah si Anu tidak engkau beri?
 Demi Allah , sesungguhnya saya melihatnya seorang yang beriman atau seorang Islam!
Sesudah itu saya diam sebentar,
kemudian perasaan saya didesak oleh apa yang saya ketahui tentang lelaki itu.
lalu saya mengatakan :
 "Ya Rasulullah ! Mengapakah si Anu tidak engkau beri?
 Demi Allah , sesungguhnya saya melihatnya seorang yang beriman atau seorang Islam!
Nabi s.a.w menjawab :
"Sesungguhnya aku memberi seorang lelaki, sedang orang lain lebih saya sukai
untuk menjaga supaya orang yang diberi itu jangan sampai
ditelungkupkan mukanya dalam neraka
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan