Pengikut

Sabtu, 13 Ogos 2011

Bab keputusan yang bijak



عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
 " اشْتَرَى رَجُلٌ مِنْ رَجُلٍ عَقَارًا ,
 فَوَجَدَ الرَّجُلُ الَّذِي اشْتَرَى الْعَقَارَ فِي عَقَارِهِ جَرَّةً فِيهَا ذَهَبٌ ،
 فَقَالَ لَهُ الَّذِي اشْتَرَى الْعَقَارَ : خُذْ ذَهَبَكَ مِنِّي
، إِنَّمَا اشْتَرَيْتُ مِنْكَ الأَرْضَ وَلَمْ أَبْتَعْ مِنْكَ الذَّهَبَ
، فَقَالَ الَّذِي شَرَى الأَرْضَ : إِنَّمَا بِعْتُكَ الأَرْضَ وَمَا فِيهَا
، فَتَحَاكَمَا إِلَى رَجُلٍ ، فَقَالَ الَّذِي تَحَاكَمَا إِلَيْهِ
: أَلَكُمَا وَلَدٌ ، فَقَالَ أَحَدُهُمَا : لِي غُلامٌ
، وَقَالَ الآخَرُ : لِي جَارِيَةٌ ، فَقَالَ :
 أَنْكِحِ الْغُلامَ الْجَارِيَةَ ،  وَأَنْفِقُوا عَلَى أَنْفُسِكُمَا مِنْهُ وَتَصَدَّقَا
Dari Abu Hurairah r.a. katanya :
"Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Seorang lelaki membeli sebidang tanah dari seseorang.
Kemudian orang yang membeli tanah mendapat di tanah itu sebuah kendi berisi emas.
orang yang membeli tanah mengatakan kepada si penjual tanah:
"Ambillah emasmu! Saya hanya membeli tanah dan saya tidak membeli emas
Si penjual tanah menjawab : "Saya telah menjual tanah dan isinya kepadamu!"
Lalu keduanya berhakim kepada seorang lelaki.
Orang yang dijadikan hakim itu bertanya:
"Adakah engkau mempunyai anak?" Yang seorang menjawab :
"Saya mempunyai seorang anak lelaki"
Yang seorang lagi menjawab : "Saya mempunyai anak perempuan"
Hakim itu memutuskan : "Kahwinkanlah anak lelaki itu dengan anak perempuan
Belanjakanlah dari harta itu untuk keperluan engkau berdua"
Kedua-duanya melaksanakan dengan suka rela
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan