Pengikut

Ahad, 14 Ogos 2011

Bab mengambil harta suami

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ دَخَلَتْ هِنْدٌ بِنْتُ عُتْبَةَ امْرَأَةُ أَبِي سُفْيَانَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبَا سُفْيَانَ رَجُلٌ شَحِيحٌ لَا يُعْطِينِي مِنْ النَّفَقَةِ مَا يَكْفِينِي وَيَكْفِي بَنِيَّ إِلَّا مَا أَخَذْتُ مِنْ مَالِهِ بِغَيْرِ عِلْمِهِ فَهَلْ عَلَيَّ فِي ذَلِكَ مِنْ جُنَاحٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خُذِي مِنْ مَالِهِ بِالْمَعْرُوفِ مَا يَكْفِيكِ وَيَكْفِي بَنِيكِ


Dari Aisyah r.a. katanya:

"Hindun binti Utbah, Isteri Abu Sofyan sedang menemui Rasulullah s.a.w.
Dia bertanya : "Ya Rasulullah ! Sesungguhnya Abu Sofyan ialah seorang lelaki yang kedekut
saya tidak diberi nafkah yang mencukupi untuk keperluan saya dan anak saya,
melainkan saya ambil sendiri dari hartanya dengan tidak setahunya.
Apakah kerana itu saya berdosa"
Rasulullah s.a.w. menjawab :
"Boleh kamu mengambil dari hartanya sekadar mencukupkan keperluan engkau dan anak engkau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan