Pengikut

Rabu, 17 April 2013

Bab Allah mempunyai 99 nama

 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ حَفِظْنَاهُ مِنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رِوَايَةً
قَالَ لِلَّهِ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ اسْمًا مِائَةٌ إِلَّا  وَاحِدًا لَا يَحْفَظُهَا أَحَدٌ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ وَهُوَ وَتْرٌ يُحِبُّ الْوَتْرَ

 Telah menceritakan kepada kami Ali bin Abdullah telah menceritakan kepada kami Sufyan dia berkata; Kami hafal dari Abu Az Zinad dari Al A’raj dari Abu Hurairah secara periwayatan, dia berkata; “Allah memiliki sembilan puluh sembilan nama, seratus kurang satu, tidaklah seseorang menghafalnya melainkan ia akan masuk surga, dan Dia adalah witir dan menyukai yang ganjil.”

Hadith riwayat Bukhari

1 ulasan:

  1. Salam.

    Saudara, thanks for sharing this hadith. and memang ianya benar.

    Saya sahaja ingin berkongsi berkenaan hadis itu. Saya terbaca dari karangan Ahmad Codhjim Tajuk Al Fatihah.

    Adalah lebih elok jika kita dapat memahami hadith tersebut secara tersirat nya. Ini kerana, jikalau disuruh untuk menghafalnya semata-mata, nescaya anak kecil pun boleh. Bahkan, burung kakak tua pun seandainya diajar mampu untuk menyanyikan dan menghafal nya.

    Seeloknya, kita faham dan amalkan apa itu nama-nama Allah yang baik tu. Sebagai contoh, "Yang mematikan". Dengan mengamalkan dan mendalami nama Allah itu, nescaya kita akan tahu bahawa hak untuk mematikan itu adalah hak Allah. Dan kita tidak ada hak untuk mematikan sesuatu yang hidup itu. Dan Allah bukannya kejam atau menyusahkan hamba atau mahkluknya dengan kematian.

    Jazakallah.

    Tq for sharing:)

    BalasPadam