Pengikut

Khamis, 12 Jun 2014

Bab Gangguan Iblis dalam solat


عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعْنَاهُ يَقُولُ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ ثُمَّ قَالَ أَلْعَنُكَ بِلَعْنَة اللَّهِ ثَلَاثًا وَبَسَطَ يَدَهُ كَأَنَّهُ يَتَنَاوَلُ شَيْئًا فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ الصَّلَاةِ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ سَمِعْنَاكَ تَقُولُ فِي الصَّلَاةِ شَيْئًا لَمْ نَسْمَعْكَ تَقُولُهُ قَبْلَ ذَلِكَ وَرَأَيْنَاكَ بَسَطْتَ يَدَكَ قَالَ إِنَّ عَدُوَّ اللَّهِ إِبْلِيسَ جَاءَ بِشِهَابٍ مِنْ نَارٍ لِيَجْعَلَهُ فِي وَجْهِي فَقُلْتُ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ قُلْتُ أَلْعَنُكَ بِلَعْنَةِ اللَّهِ التَّامَّةِ فَلَمْ يَسْتَأْخِرْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ثُمَّ أَرَدْتُ أَخْذَهُ وَاللَّهِ لَوْلَا دَعْوَةُ أَخِينَا سُلَيْمَانَ لَأَصْبَحَ مُوثَقًا يَلْعَبُ بِهِ وِلْدَانُ أَهْلِ الْمَدِينَةِ

Diriwayatkan dari Abcii naz Nabi Saw. pernah bercliri mengerjakan solat, lalu saya mcndcngar beliau mcnguicapkan,"Aku bcrlindung kepada Allah darimu:' Setclah itu, bcliau mcngucapkan lagi, "Aku mengutuktnu dcngan kutukan Allah," bcliau mengucapkan-nya tiga kali, dan mengulurkan tangannya se-pertinya mcngambil scsuatu. Sctclah bcliau selesai solat, kami bertanya,"Wahai Rasulullah, kami mcndengar engkau mcngucapkan sesuatu dalam solat yang belum pernah kami mendengarnya scbelum itu, dan kanni melihat pula cngkau mengulurkan tanganmu." Beliau menjawab, "Sesunggultnya, musuh Allah, iblis, datang kcpadaku membawa suluh api hendak diarahkan ke mukaku. Olch kerana itu, aku mengucapkan,'Aku berlindung kepa-da Allah darimu; tiga kali. Lalu aku mengucapkan, 'Aku mengutuktmu dengan sepenuh kutukan Allah: Iblis itu tidak mundur sampai aku menguaykannya tiga kali, kcmudian aku ingin mcnangkapnya. Dcmi Allah, kalau bukan aku ingat doa saudara kami Sulaiman tenteu Iblis akan aku ikat untuk mainan anak-anak orang madinah

Riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan