Pengikut

Isnin, 25 April 2011

Bab kepimpinan dan kiamat

عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِى وَقَّاصٍ قَالَ
لَتَبْتُ إِلَى جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ مَعَ غُلانِى
نَافِعٍ أَنْ أَخْبِرْنِى بِشَئٍ سَمِعْتَهُ
مِنْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم
قَالَ فَلَتَبَ إِلَيَّ سَمِعْتُ رَسُولُ الله
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم يَومَ جُمُعَةٍ
عَشِيَّةَ رُجِمَ الاسْلَمِيُّ يَقُولُ
لايَزَالُ الدِّيْنُ قَائِمَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ
اَوْيَكُونَ عَلَيْكُمُ اثْنَا عَشَرَ خَلِيْفَةً كُلُّهُمْ مِنْ
قُرَيْشٍ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ عُصَيْبَةٌ مِنَ المُسْلِمِينَ
يَفْتَتِحُوْنَ الْبَيْتَ الابْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى
أَوْ آلِ كِسْرَى وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ اِذَا أَعْطَى
اللهُ أَحَدُكُمْ خَيْرًا فَلْيَبْدَا بِنَفْسِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ
وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ أَنَا الْفَرَطُ عَلَى الْحَوْضِ
Dari Amir bin Saad bin Waqash r.a. katanya :
"Saya menulis kepada Jabir bin Samurah bersama seorang
pemuda bernama Nafi, isinya : "Hendaklah engkau beritakan
kepadaku, sesuatu yang engkau dengar dari Rasulullah s.a.w.
Lalu dibalas surat itu, dengan menyebutkan :
"Saya mendengar Rasulullah s.aw. Lalu dibalasnya surat
itu , dengan menyebutkan : "Saya mendengar Rasulullah s.a.w.
bersabda di hari Jumaat waktu petang, ketika seorang dari suku
Aslam dirajam, kata beliau : "Sentiasa agama (Islam)berdiri
tegak sampai kiamat terjadi, atau memerintahi kamu dua belas
orang khalifah, semuanya daipada kaum Quraisy." Dan saya
mendengar beliau bersabda : "Sekumpulan kaum muslimin akan
menakluk Rumah Putih, Istana Kisra (Raja Parsi) atau keluarga
Kisra". Dan saya mendengar beliau bersabda : "Sesungguhnya
sebelum kiamat terjadi, ada beberapa pembohong besar,
maka waspadalah terhadap mereka,". Saya mendengar
beliau bersabda : "Apabila Allah mengurniakan kebaikan
(kekayaan) kepada salah seorang daripada kamu, maka
hendaklah dimulai mempergunakan untuk dirinya, dan keluarga
rumahtangganya". Saya dengar beliau bersabda : "Akulah orang
yang pertama  datang ketelaga (unuk mempersiapkan
minuman bagi orang-orang yang beriman di hari kiamat)."
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan