Pengikut

Isnin, 25 April 2011

Bab orang mukmin tidak najis

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ لَقِيَنِى رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا جُنُبٌ فَأَخَذَ
بِيَدِى فَمَشَيْتُ مَعَهُ حَتَّى قَعَدَ فَا نْسَلَلْتُ
فَأَتَيْتُ الرَّحْلَ فَاغْتَسَلْتُ ثُمَّ جِئْتُ
وَهُوَ قَاعِدٌ فَقَالَ أَيْنَ كُنْتَ يَا أَبَاهُرَيْرَةَ
فَقُلْتُ لَهُ فَقَالَ سُبْحَانَ اللهِ يَا أَبَاهُرَيْرَةَ
إِنَّ الْمُؤمِنَ لاَ يَنْجُسُ
Dari Abu Hurairah r.a. katanya :
Rasulullah s.a.w. bertemu denganku dan di waktu itu
sedang berjanabah, lalu beliau s.a.w. mengambil tanganku
kemudian aku berjalan-jalan bersama-samanya sehingga beliau duduk
Aku lalu berundur daripadanya dengan diam-diam, terus aku datang
di tempat kediamanku, selanjutnya akupun mandilah. Sehabis itu
aku mendatangi beliau s.a.w. dan masih duduk ditempatnya semula
Belia s.a.w. lalu bertanya : "Kemanakah kamu tadi, hai Abu Hir?"
Aku lalu mengatakan apa yang sebenarnya kulakukan. Belia s.a.w
lalu bersabda : "Maha Suci Allah, hai Abu Hir, sesungguh orang
mukmin itu tidaklah najis."
 Hadis sahih riwayat Bukhari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan