Pengikut

Ahad, 1 Mei 2011

Bab membanyakkan sujud ke syurga


عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ لَعْبٍ الا سْلَمِىُّ قَالَ لُنْتُ أَبِيْتُ مَعَ
 رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَأَتَيْتُهُ بِوَضُوئِهِ وَحَاجَتِهِ فَقَالَ لِى سَلْ
فَقُلْتُ أَسْأَلُلَ مُرَافَقَتَلَ فِى الْجَنَّةِ قَالَ أَوْ غَيْرَ ذَلِلَ قُلْتُ
هُوَذَالَ قَالَ فَأَعِنِّى عَلَى نَفْسِلَ بِلَثْرَةِ السُّجُودِ
Dari Rabi'ah bin Ka'ab katanya :
"Ketika saya bermalam dengan Rasulullah s.a.w.
saya bawa kepada beliau air untuk berwudhu' dan hajatnya yang lain,
waktu itu beliau berkata :
"Ajukanlah permintaanmu kepadaku!"
Saya berkata : "Saya meminta supaya menemani tuan dalam syurga."
Lalu beliau menjawab : "Atau yang lain?"
Saya jawab : "Itu sajalah"
Rasulullah s.a.w. bersabda lagi :
"Jika demikian tolonglah aku untuk dirimu sendiri
dengan memperbanyakkan sujud!"
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan