Pengikut

Sabtu, 11 Jun 2011

Bab Doa Rasulullah s.a.w. memohon hujan


 عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ 
 أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ الْمَسْجِدَ يَوْمَ جُمُعَةٍ مِنْ بَابٍ كَانَ نَحْوَ دَارِ الْقَضَاءِ
 وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَائِمٌ يَخْطُبُ فَاسْتَقْبَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 قَائِمًا ثُمَّ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتْ الْأَمْوَالُ وَانْقَطَعَتْ السُّبُلُ فَادْعُ اللَّهَ يُغِثْنَا 
 قَالَ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَيْهِ
 ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ أَغِثْنَا اللَّهُمَّ أَغِثْنَا اللَّهُمَّ أَغِثْنَا
 قَالَ أَنَسٌ وَلَا وَاللَّهِ مَا نَرَى فِي السَّمَاءِ مِنْ سَحَابٍ 
وَلَا قَزَعَةٍ وَمَا بَيْنَنَا وَبَيْنَ سَلْعٍ مِنْ بَيْتٍ وَلَا دَارٍ 
قَالَ فَطَلَعَتْ مِنْ وَرَائِهِ سَحَابَةٌ مِثْلُ التُّرْسِ
 فَلَمَّا تَوَسَّطَتْ السَّمَاءَ انْتَشَرَتْ ثُمَّ أَمْطَرَتْ
 قَالَ فَلَا وَاللَّهِ مَا رَأَيْنَا الشَّمْسَ سَبْتًا
 قَالَ ثُمَّ دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ ذَلِكَ الْبَابِ فِي الْجُمُعَةِ الْمُقْبِلَةِ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 قَائِمٌ يَخْطُبُ فَاسْتَقْبَلَهُ قَائِمًا 
فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتْ الْأَمْوَالُ وَانْقَطَعَتْ السُّبُلُ فَادْعُ اللَّهَ يُمْسِكْهَا عَنَّا
 قَالَ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدَيْهِ 
ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ حَوْلَنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ  وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ فَانْقَلَعَتْ وَخَرَجْنَا نَمْشِي فِي الشَّمْسِ



Dari Anas bin Malik r.a. (menceritakan):
 "Bahawa da seorang lelaki masuk ke dalam masjid di hari Jumaat dari pintu yang sebelah Darul Wadla ketika itu Rasulullah s.a.w. sedang berdiri membaca kutbah. Dalam keadaan berdiri Rasulullah s.a.w. memandang kepadanya. lelaki tadi berkata : "Ya Rasulullah ! Harta benda telah binasa dan jalan perhubungan terputus. Sebab itu, mohonkanlah kepada Allah supaya diturunkanNya hujan kepada kami !" Lalu Rasullah s.a.w. mengangkat kedua belah tangannya dan mendo'a :
 " Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami ! Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami ! " Ya Allah, turunkanlah hujan kepada kami !"
 Kata Anas : " Tidak ada, demi Allah ! Tiada kami melihat awan di langit dan tidak pula gumpalan-gumpalan awan, sedang antara kami dan Bukit Sal'i tidak ada yang membatasi pemandangan baikpun rumah atau perkampungan. Maka naiklah dari balik bukit itu awan tebal serupa seperti perisai. Setelah awan itu berada di pertengahan langit dia berkembang luas dan menurunkan hujan.
Tidak ada, demi Allah! Kami tidak pernah melihat matahari seminggu lamanya. Kemudian itu pada Jumaat berikutnya ,masuk pula seorang lelaki dari pintu  tadi dan Rasullah s.a.w sedang berdiri mengucapkan khutbah. Rasullah s.a.w. melihat kepadanya, ketika beliau sedang berdiri.
 Lalu jalan perhubungan telah terputus.
Sebab itu, doakanlah kepada Allah supaya hujan itu diberhentikanNya! " Lalu Rasullah s.a.w. mengangkat kedua belah tangannya dan berdoa : " Ya Allah! (Hujan itu) hendaknya di sekitar kami bukan di atas kami ! Ya Allah, (turunkanlah hujan) di bukit-bukit, di dataran tinggi, di lembah-lembah di tempat tumbuh kayu-kayan! " Maka berhentilah hujan dan kami keluar di panas matahari."

  Hadis sahih riwayat Muslim               

Tiada ulasan:

Catat Ulasan