Pengikut

Jumaat, 30 Mei 2014

Bab Amaran kepada yang memusuhi Nabi s.a.w.


وَعَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ 
قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم: 
إِنَّ اللهَ تعالى قَالَ: مَنْ عَادَى لِيَ وَلِيًّا فَقَدْ اَذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ،
 وَمَا تَقَرَّبَ عَبْدِى بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ،
 وَمَا يَزَالُ عَبْدِى يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ،
 فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِى يَسْمَعُ بِهِ، 
وَبَصَرَهُ الَّذِى يُبْصِرُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِى يَبْطِشُ بِهَا،
 وَرِجْلَهُ الَّتِى يَمْشِى بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِى أَعْطَيْتُهُ،
 وَلَئِنْ اسْتَعَاذَنِى لَأُعِيْذَنَّهُ



Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. ia berkata :
 “Telah bersabda Rasulullah s.a.w:
 Sesungguhnya Allah Ta’ala berfirman:
 “Barangsiapa memusuhi kekasih-Ku maka aku menyatakan perang dengannya.
 Tiada sesuatu yang lebih Aku sukai dari hamba-Ku
melainkan ia mengerjakan amalan yang Aku wajibkan kepadanya
 untuk mendekatkan diri kepada-Ku. 
Dan hamba-Ku selalu mengerjakan amalan-amalan sunnah 
untuk mendekatkan diri kepada-Ku 
sehingga Aku mencintainya. Apabila Aku telah mencintainya, 
maka Aku merupakan pendengaran yang ia pergunakan untuk mendengarnya, 
Aku merupakan penglihatan yang ia pergunakan untuk melihatnya, 
Aku merupakan tangannya yang ia pergunakan untuk bertindak,
 Aku merupakan kakinya yang ia pergunakan untuk berjalan. 
Seandainya dia meminta sesuata kepada-Ku pastilah Aku kabulkan, 
jika ia meminta perlindungan kepada-Ku niscaya Aku beri perlindungan untuknya”.

Hadis sahih riwayat Bukhari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan