Pengikut

Selasa, 6 Mei 2014

Bab Sutrah (Sasaran) Imam

 باب سترة الإمام سترة من خلفه

(حديث مرفوع)

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ ، قَالَ : أَخْبَرَنَا مَالِكٌ ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ ، أَنَّهُ قَالَ : " أَقْبَلْتُ رَاكِبًا عَلَى حِمَارٍ أَتَانٍ وَأَنَا يَوْمَئِذٍ قَدْ نَاهَزْتُ الِاحْتِلَامَ ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ بِمِنًى إِلَى غَيْرِ جِدَارٍ ، فَمَرَرْتُ بَيْنَ يَدَيْ بَعْضِ الصَّفِّ ، فَنَزَلْتُ وَأَرْسَلْتُ الْأَتَانَ تَرْتَعُ ، وَدَخَلْتُ فِي الصَّفِّ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ عَلَيَّ أَحَدٌ " 


Dari Abdullah bin Abbas bahawasanya ia berkata: "Aku datang dengan kenderaan
yakni menaiki seekor kaldai betina dan aku disaat mendekati usia baligh,
Rasulullah sedang bersolat dengan orang banyak sebagai imam di Mina tanpa
ada dinding sekitarnya. Aku lalu berjalan di antara sebahagian barisan, kemudian
aku turun dan kaldai betina aku lepaskan untuk mencari makan. Seterusnya aku
memasuki barisan dan untuk ikut solat, tetapi tiada seorang pun yang menginkari
perbuatanku itu - yakni seluruh orang diam saja dan tidak ada apa yang memberikan
peringatan apa-apa"

Riwayat Bukhari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan