Pengikut

Sabtu, 23 April 2011

Bab berlaku adil dalam pemberian

عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيْرٍ قَالَ تَصَدَّقَ
عَلَىَّ أَبِى بِبَعْضِ مَالِهِ فَقَالَتْ أَمِّى عَمْرَةُ
بِنْتُ رَوَاحَةَ لاَ أرْضَى حَتَّى تُشْهِدَ
رَسُوْلَ اللّهِ صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَسَلَّمْ
فَانْطَلَقَ أَبِى إِلَى النَّبِىِّ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ
لِيُشْهِدَهُ عَلَى صَدَقَتِى فَقَالَ لَهُ
رَسُوْلُ اللّهِ صَلَّى اللّه عَلَيْهِ وَسَلَّمْ
أَفَعَلْتَ هذَا بِوَلَدِكَ كُلِّهِمْ قَالَ لاَ قَالَ
اِتَّقُوا اللّه وَاعْدِلُواْ فِى اَوْ لاَ دِكُمْ
فَرَجَعَ أَبِى فَرَدَّ تِلْكَ الصَّدَقَةَ
Dari Nu'man bin Basyir r.a. katanya :
"Bapa saya memberikan kepada saya sebahagian dari hartanya.
Lalu ibu saya 'Amrah binti Ruwahah berkata (kepada bapa)
"Saya tidak puas sebelum engkau persaksikan kepada
Rasulullah s.a.w., lalu bapa saya pergi menemui Nabi s.a.w.
untuk mempersaksikan pemberiannya. Rasulullah s.a.w.
menanyakan kepadanya : "Adakah engkau perbuat
seperti itu kepada semua anak-anakmu?" Dia menjawab :
"Tidak !" Beliau bersabda : "Patuhlah kamu kepada Allah
dan berlaku adillah kamu antara anak-anakmu?"
Bapa saya kembali pulang dan mengambil kembali pemberiannya."
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan