Pengikut

Ahad, 24 April 2011

Bab larangan meratapi mayat

عَنْ عُبَيْدِ بْنِ عُمَيْرٍ قَالَ قَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ
 لَمَّا مَاتَ أَبُو سَلَمَةَ قُلْتُ غَرِيبٌ
 وَفِي أَرْضِ غُرْبَةٍ لَأَبْكِيَنَّهُ بُكَاءً يُتَحَدَّثُ عَنْهُ
فَكُنْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ لِلْبُكَاءِ عَلَيْهِ إِذْ أَقَبَلَتْ امْرَأَةٌ
مِنْ الصَّعِيدِ تُرِيدُ أَنْ تُسْعِدَنِي فَاسْتَقْبَلَهَا
 رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ
 أَتُرِيدِينَ أَنْ تُدْخِلِي الشَّيْطَانَ بَيْتًا أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْهُ مَرَّتَيْنِ
 فَكَفَفْتُ عَنْ الْبُكَاءِ فَلَمْ أَبْكِ
Dari 'Ubaid bin Umair r.a. katanya :
"Ummu Salamah berkata ketika Abu Salamah meninggal dunia,
saya mengucapkan : "perantau dan (meningal ) diperantauan !
Tentu saya akan menangis sepuas-puasnya, sehingga menjadi buah mulut orang!
Lalu saya bersiap untuk menangisnya, kebetulan datang seorang wanita dari
dusun ingin membantu saya menangis. Lalu Rasulullah s.a.w. menemui
Ummu Salamah dan mengatakan :
"Mengapakah engkau hendak memasukkan syaitan ke dalam rumah
yang Allah telah mengusirnya keluar?"
(Nabi mengucapkan itu) dua kali. Kerana itu saya menahan diri
dari menangis dan tidak jadi menangis.
Hadis sahih riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan